Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sławnie informuje, iż od dnia 28 października 2024 r. do 30 listopada 2024 r. rusza nabór wniosków w ramach programu „Aktywny samorząd” Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem. 
Wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (PCPR). 
Wniosek należy złożyć w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/  Wnioski przyjmowane są w terminie od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r. W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na  naszej witrynie internetowej. 
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego: 
• bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
Przedmiotem pomocy jest  dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora. 
Wysokość pomocy to 100 zł miesięcznie. Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł). 
Przykładowo:
• jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
• jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
• jeśli wniosek złożysz np. w styczniu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
• jeśli wniosek złożysz np. w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).
Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku. 
Wniosek musi być podpisany: 
• z użyciem podpisu elektronicznego,
• za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
• można również  wypełnić wniosek w systemie SOW, wydrukować go i podpisać oraz przekazać go w wersji papierowej do Realizatora programu.
Rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki. 
Do wniosku należy dołączyć:
1. Orzeczenie o niepełnosprawności. 
2. Akt urodzenia dziecka - jeśli sprawa dotyczy dziecka. 
3. Klauzulę dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
4. Zaświadczenie potwierdzające korzystanie  ze świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej (wzór zaświadczenia do pobrania w zakładce "Dokumentacja" w systemie SOW). 
 5. Dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną, pełnomocnictwo (notarialne albo w formie pisemnej zwykłej) - jeśli sprawa dotyczy osoby, która ustanowiła takie pełnomocnictwo.  
Zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!  
Zaświadczenie, które jest załącznikiem do wniosku to podstawa do wypłaty dodatku w ramach  wniosku. Należy sprawdzić, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane. 
Zaświadczenie może być:
• podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,
lub
• opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.